With occasion of the World Day of Consecrated Life that we celebrated yesterday, the day of the Presentation of the Lord in the temple, L’Osservatore Romano in its italian version published a text of our General Animator. We republish it with english translation. Sister Maria jose affirms: The theme chosen for this year connects deeply with the essence of religious life: communion and mission. And if we go deeper, with our identity as women, as consecrated, we need to affirm that we are sisters because we have one Father who looked at each one with predilection, imprinted his seal, and gave her a mission: to witness his unconditional love in every reality and circumstance ecpressing that “Go alone is enough”, that our foo is to o his will, and that “when he calls, there is nothing so terrible and unpleasant that we wouldn’t overcome it” ̣̣(Fr. Palau).

NIENT’ALTRO CHE TESTIMONI DEL VANGELO E DI UMANITÀ

ITALIANO

Nel mio cammino di consacrata, e in questo momento che vivo come animatrice generale dell’istituto, ho capito che quando la missione è al centro tutti gli altri aspetti della nostra vita si armonizzano; perché il senso della vita, il motivo per cui siamo nati, è dato proprio dalla missione; questo è il nostro motore e orizzonte.

Sicuramente abbiamo letto, ascoltato, meditato il significato di questa parola. La mia esperienza personale mi dice che è la missione a dare un senso alla nostra consacrazione. Non rispondiamo a Dio nella vita religiosa per soddisfare il bisogno di essere amati e di amare in modo autoreferenziale. Non ci riuniamo in comunità per creare legami che soddisfino il nostro desiderio di relazione, il bisogno di appartenenza o di vivere la comunione. Se rispondiamo all’amore di Dio e lo facciamo in comunità è solo per dare la vita per gli altri, per la missione. Oserei dire che una vita senza missione è una vita vuota.

Il vero significato della missione della vita religiosa è la testimonianza: essere testimoni di vita evangelica ovunque ci troviamo e qualunque sia il nostro impegno, anche quando non possiamo più fare nulla. Ci sono presenze che parlano da sole. Testimoni, nient’altro che testimoni di umanità, di Vangelo; qui credo sia la qualità della missione, il vero significato di questa parola.

La testimonianza non è semplicemente un obbligo morale, un dovere. È qualcosa che sorge senza cercarla o volerla. È sempre associata alla beatitudine, non necessariamente al piacere. È compatibile con la sofferenza, ma non con la tristezza esistenziale. Questa missione di testimonianza è molto più impegnativa del lavoro apostolico: questo può essere realizzato anche solo con una buona preparazione, la missione di testimonianza, invece, può nascere solo da una vita veramente evangelica.

Le visite che ho fatto nei luoghi in cui è presente l’istituto mi fanno affermare che le suore sono riconosciute, accolte, valorizzate non tanto per il lavoro che svolgono nei vari servizi, pur di per sé importanti, ma per la qualità della loro vita, per la loro accoglienza incondizionata, per il loro ascolto attento, per il fatto di poter uscire dalle loro case per entrare nel cuore delle persone, soprattutto di quelle che soffrono.

In questa dedizione si realizza la Parola di Gesù: «Chi perde la propria vita la troverà». Sì, è qui che la missione diventa fonte di significato: soffrire con chi soffre, gioire con chi gioisce, vivere la missione con passione rende la nostra vita molto più umana e soddisfacente.

Le sorelle che comprendono così la missione vivono con profondità, con gioia, con speranza, con la certezza che la loro vocazione ha un senso. Sono donne che allargano lo spazio della loro tenda, che accolgono le sorelle con cuore aperto e grato, che sono attente alle relazioni interpersonali, senza reprimere sentimenti e affetti: vale la pena aderire ad una simile esperienza di vita religiosa che dà significato alla parola “sorella” e nella quale la comunione fraterna è centrata su Dio e sul suo progetto.

È solo attraverso una relazione profonda e unica con Gesù che possiamo vivere dei suoi stessi sentimenti di compassione per l’umanità. È essenziale «stare spesso da sole con colui che sappiamo ci ama». Per questo le grandi mistiche sono autentiche missionarie, perché hanno sperimentato, e non solo compreso, che non ci sono due modi di amare, ma uno solo: l’amore per Dio e l’amore per il prossimo, vissuti in unità. Chi è veramente di Dio è tutto per i suoi fratelli e sorelle.

*Superiora generale delle Carmelitane missionarie teresiane

di MARIA JOSÉ GAY MIGUEL*

ONLY WITNESSES OF THE GOSPEL AND HUMANITY

ENGLISH

In my journey as consecrated woman, and in this moment I am living, as the general animator of the Congregation, I realized that when mission is in the center, all other aspects of our life are harmonized; because the meaning of life, the ‘why’ we were born, is given precisely by mission; this is our engine and horizon.

For sure we have read, heard, meditated… over the meaning of this word. My personal experience says that mission is what gives meaning to our consecration. We don’t respond to God in religious life to satisfy the necessity of being loved and of loving in self-referrential manner. Neither we gather in community to create bonds that would satisfy our desire for relationship, the necessity to belong, or to live communion. If we respond to the love of God and we do so in community, it is only to give life for others, for mission. I would dare to say that a life without mission is an empty life. A life without fulfiling mission is a failed life.

The true meaning of mission of religious life is witnessing: to be witnesses of evangelical life wherever we may be and whatever our task may be, even when there is nothing we could still do. There are thick presences that speak by themselves. Witnesses, nothing more but witnesses of humanity, of the Gospel; here, I believe, is where the quality of mission is, the true meaning of this word.

Witnessing is not only a moral obligation. It is something that appears without looking for it, without proposing it. And witnessing is always associated with blessings, not necessarily with pleasure. Witnessing is compatible with suffering but not with existential sadness. This mission of witnessing is much more demanding than hard apostolic work. Those can be done with preparation. Nevertheless, the mission of witnessing can only flow from a truly evangelical life.

The different visits I have done as general of my Congregation in places where we are present make me affirm that our sisters are recognized, welcomed, valued, not because of the work they do in different services they develop, and that are important by themselves, but because of the quality of their life, their unconditional welcoming, attentive listening, for being capable of getting out of their houses to enter into the heart of people, especially those who suffer.

Moreover, in this gift of life, the words of Jesus: “who would lose his life, will encounter it” become true. Yes! It is here where mission becomes the font of meaning. It is truly rewarding the compassion, to live mission with passion, to suffer with those who suffer and to laugh with those who laugh. That mission is meaningful does’t mean it doesn’t cost any suffering, but to suffer with victims makes our life more human and satisfying.

Sisters who understand mission in this way live in depth, in joy, hope, certainty that there vocation is meaningful. They are women who widen their tent, who welcome other sisters with an open and grateful heart, who take care of personal contact, without denying feelings and affects; they live them in a healthy way. It is worthy to adhere to this kind of experience of religious life; here is where the word “sister” finds its meaning; here is where fraternal communion is centered in God and his project.

And of course, to discern the will of God it is fundamental “to be many times alone with whom we know loves us”, because only through an affective relationship with Jesus we would be able to live from his feelings of compassion for humanity. Th authentic missionaries are the greatest mystics because they have experienced, not only understood, that there is only one way of loving: love of God and love of neighbor lived in unity and not as two juxtaposed loves. The one who is truly of God is truly for his brethren.